Villkor


Köpvillkor för att få handla i vår webbutik:

  • du är fyllda 18 år eller har en målsmans godkännande.
  • Adressen du beställer varan till finns i Sverige.
  • Du är godkänd av Klarna (Alt finns att maila/ringa in en order och förskottsbetala till vårt BG.)

If you live outside Sweden please e-mail your order so the proper shipping fee can be added.


Priser & Standardvärden

Alla priser på webbsidan anges inklusive svensk moms. Momsklasserna är för närvarande 12% samt 25 %. Vi reserverar oss för eventuella momshöjningar eller andra prisförändringar. Alla orders som inte rymmer standardvärden i webshopen korrigeras i efterhand, vanligtvis via mail. Har du specifika önskemål kan du maila in eller ringa in ordern. Tänk på att kostnaden för administrationen gör att det för telefonorders blir fraktfritt först över 750:-.


Outlösta paket

Outlösta packet debiteras 350:- för administration (faktiska kostnader) och den returfrakt som Re-fresh Superfood får betala för att din vara inte hämtas ut. Eventuellt tillkommer ersättningsanspråk på varor som blivit obrukbara efter lång liggtid, så som koncentrat, oljor, H2O2 med mera. Har du av oförutsedda orskaker inte kunnat hämta ut ditt paket, kan vi skicka ordern på nytt mot en avgift på 149:- (returfrakten, frakt för nytt utskick och administrativa kostnader).


Återförsäljare

Är du återförsäljare och intresserad av att sälja våra produkter i din verksamhet/butik, kontakta oss via mail info@re-fresh.se eller telefon 0739-29 75 56 (vardagar 11-16.00). Även om du vill ha mer information av vilka produkter vi kan erbjuda i storförpackningar och grossistprislista. När du blivit godkänd av oss (prövning av organisations- eller personnummer) skickar vi dina varor mot faktura (kostnad 19:-) med en 20-dagars kredit.

 

Leverans


Leveranstid
Om dina varor finns i lager så är vår ambition att skicka din order nästföljande helgfri dag. Leveranstiden kan bli längre vid högt tryck på vår webshop eller om vi först måste kontakta dig för frågor om din beställning. Vid förskottsbetalning skickas varorna vanligen samma eller påföljande vardag efter att vi noterat betalningen på vårt konto. 

Vi kan inte bli ansvarig att leverera en produkt som är slutsåld eller uttagen sortimentet. Vi sänder givetvis de övriga varorna som beställts. Om en enda produkt beställts men inte går att leverera så meddelar vi det via e-post elller telefon.


Leveranssätt - DHL eller Posten

Produkterna levereras i enlighet av eget fraktval, Posten eller DHL. I de flesta fall skickar vi din order med DHL eftersom detta blir både säkrare och billigare för tyngre paket. Detta då DHL frakt alltid inkluderar ett spårbart kollinummer. En leverans kan väga max 20 kilo, därav kan vikten höja fraktpriset om två försändelser behöver göras. Notera att DHL automatiskt väljer närmsta utlämningställe utifrån den adress du angivit, så vid annan önskad servicepoint behöver du maila eller lämna en kommentar vid köpet om annan önskad utlämningsställe. DHL omdirigerar inte paket utan det måste i så fall gå tillbaka till oss först.
Vid mindre försändelser kan det bli billigare för dig att välja Postnords brevservice. Brev går inte att spåra och förlorade försändelser bör anmälas av mottagaren via www.posten.se. Re-fresh Superfood ansvarar inte för brev som Posten av någon anledning förlorat eller förstört.


DHL - Servicepoint Rekommenderas!
Servicepoint är ett inrikesalternativ som innebär att ert gods sänds till DHL;s närmaste servicestation. Stationen baseras på det postnummer du angett vid leveransadressen, en närbutik, kiosk, bensintapp eller liknande. När paketet kommit fram och registrerats på servicestationen får du ett mail eller SMS med ett nummer för att hämta ut paketet. Glöm inte legitimation. Det är därför viktigt att du uppgett rätt mailadress eller mobilnummer för att du ska få aviseringen/ leveransinformationen. Med DHL ingår alltid spårbart kollinummer. Ett outhämat paket debiteras enligt "outhämtat", läs ovan.


Posten - Skrymmande brev eller paket.
De allra minsta försändelserna går direkt till angiven adress medens de större skickas till närmsta utlämningställe. Du hämtar själv ut det utan någon extra kostnad. Men tänkt på att vissa varor kan försämras av långa och varma lagringstider. (Det är endast utskick som betäcknas som paket som får ett kolli/idnummer hos Posten.) Observera att det bara är spårbara frakter (ej brev) som innefattas av Postens försäkringar. Tyvärr ersätter Posten ej förlorade eller förstörda brev. Vi rekommenderar således DHL som fraktval. Med DHL ingår alltid spårbart kollinummer.

De flesta varor, beroende på storlek och form, med en totalvikt på högst 2000 gram kan skickas som skrymmande brev via posten. Re-fresh har inte exakt överenstämmande postens priser då emballaget medräknas invägningen. All uträkning av fraktkostnad sker automatiskt i webshopen när man handlar.


DHL till företag
Paket till företag skickas med DHL och anländer på vardagar  under vardagliga öppetider. Fraktavgift tillkommer under vissa beställnings-summor. Vid normal försändelse behöver någon vara på plats och kan kvittera paketet. Annars kan du behöva hämta ut paketet på en DHL central. Meddela oss om du har specifika önskemål vid leverans eller vill ha ditt paket till en Servicepoint istället.

OBS. Fri frakt vid webborder över 600 KR! (via telefonorder 750:-)


Shippingment outside Sweden
Unfortunately our webbshop can't deal with orders from outside Sweden. If you wan't to place an order please contact us by mail or phone. Our payment methods is mostly by IBAN (bankaccount) and we always ask for payment in advance.
 

Reklamantion & återköp

Reklamation
Re-fresh Superfood AB tillämpar konsumentköplagen vid alla fall av reklamationer. Vi åtar oss att laga och byta trasiga produkter, men vid tveksamma fall kan vi behöva göra en bedömning om varan anses som felaktigt utifrån den information vi angett i webshopen. Synliga fel ska anmälas direkt till chauffören eller till kassörskan i postkontoret. Lös i sådana fall inte ut paketet. Dolda fel måste anmälas till oss inom 5 dagar efter utskicket. Vi ansvarar ej för varor som blivit förstörda p g a sen uthämtning, väderfenomen eller liknande.

Återköp
Enligt distansavtallagen har du öppet köp på en vara i 14 dagar från och med att varan finns tillgänglig för dig att hämta ut. Skickar du tillbaka varan inom de 14 dagarna får du pengar tillbaka för själva varan, inte för den frakt du betalade för att få ordern skickad till dig. Du står även för returfrakten.
För att du ska få pengar tillbaka måste förpackningarna vara obrutna. Varor som inte kan göras återköp på är lösviktsvaror, varor utan plombering och liknande eller H2O2 (väteperoxid)

Reservation
Vi reserverar oss mot felaktigheter i priser och innehåll på webbsidan som lagerstatus med mera. 


Integritetspolicy och GDPR (General Data Protection Regulation)

Hur vi hanterar din information som kund och vart den sparas beror på vilket sätt du väljer att lägga din order hos oss. Vi säljer aldrig vidare din information eller lämnar ut till tredjepart förutom i de fall som nämns nedan. Vid köp kommer din information att sparas så längde den behövs enligt andra rådande lagar som t.ex. bokföringslagen. Endast ansvarig personal för odrarna har tillgång till de system där din information finns.

Köp via re-fresh.se med Klarna
Ditt namn, adress, mailadress och telefonnummer hanteras och sparas i vår webshop för att du först ska kunna betala din order som sedan skickas till dig. Vi använder i första hand mailadressen för att kontakta dig, men vid behov även telefonnumret om vi inte når dig på mail.
Din betalning går via Klarna, du kan läsa mer om hur Klarna hanterar dina uppgifter här.

Utskick med DHL och Postnord
Utöver vanliga brevutskick med Postnord så använder vi DHL. Ditt namn, adress och främst telefonnummer används för utskick och för notifiering att din leverans kommit fram. I de fall som mobilnummer saknas eller vid önskan från dig som kund, används mailadressen eller bostadsadressen för avisering. Kundens adressuppgifter sparas för framtida utskick i DHL:s egen adressbok.


Order via telefon eller mail
Ordrar via telefon nedtecknas på papper (ostrukturerad data) och sparas i överlag tre månader innan de förstörs. Om du gjort din order via mail till info@re-fresh.se har du rätt att efter ordern behandlats och betalats, få ditt mail med information raderat.
För att kunna göra en order manuellt i Klarna behöver vi utöver ovanstående personuppgifter även ditt personnummer. (Se i länk ovan hur Klarna hanterar dina personuppgifter.) Ditt personnummer sparas inte någonstans utanför Klarna. Har du betalat i förskott ser vi din betalningsinformation på Swedbank och för in ditt namn och adress i Fortnox för att skapa ett kvitto på ditt köp (och för bokföringens skull.)


Nyhetsbrev
Du väljer själv att anmäla dig till vårt nyhetsbrev på hemsidan eller i mail till oss. Vi använder oss av MailChimp för våra utskick där din mailadress och eventuellt förnamn sparas. Du kan närsomhelst avregistrera dig genom att klicka på avregistreringslänken längst ned i mailet. Här kan du läsa om hur mailchimp hanterar dina uppgifter.

Cookies
Vi använder oss av Google Analytics för att analysera hur våra besökare använder sidan. Det innebär att information samlas in om vilka sidor du besöker, antalet klick och liknande information. IP-adress och personlig information anonymiseras automatiskt av Google för att inte göra en användare identifierbar. Läs här om hur Google Analytics hanterar dina uppgifter.


Om Företaget

Re-fresh Superfood i Göteborg AB
Organisationsnummer: 559033-8470